Brian Boru’s March: die tausendjährige Melodie

NORD-LICHT

Von Lichtschwert.

Am Karfreitag des Jahres 1014 (damals war das der 23. April) fiel der irische König Brian Boru, der erste Hochkönig Irlands und zuvor einer der 150 irischen Lokalkönige, zusammen mit einem seiner Söhne in der Schlacht von Clontarf gegen den rebellierenden König von Leinster und mit diesem verbündete Wikinger. Es gibt viele verschiedene Legenden dazu, wie Brian getötet wurde, vom Tod im Kampf Mann gegen Mann bis zu seiner Ermordung durch den fliehenden Wikinger-Söldner Brodir.

Die bekannteste Legende um Brian Boru besagt, daß die irischen Barden an seinem Grab drei Tage und Nächte lang das gleiche Stück gespielt haben sollen, den Brian Boru’s March.
Seine zahlreichen Nachkommen, die er mit seinen vier Ehefrauen und dreißig Konkubinen gezeugt hatte, nannten sich fürderhin die O’Briens.

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2 Antworten zu Brian Boru’s March: die tausendjährige Melodie

  1. Lichtschwert schreibt:

    Hier ist ein weiteres Musikvideo mit einem Lied von Loreena McKennitt (das hat Ortrun in einem Kommentar zur Nachveröffentlichung des Brian-Boru-Artikels auf „Morgenwacht“ gepostet):

    Und hier ist der Text zum Mit- oder Nachlesen:

    Come by the hills to the land where fancy is free
    And stand where the peaks meet the sky and the rocks reach the sea
    Where the rivers run clear and the bracken is gold in the sun
    And cares of tomorrow must wait till this day is done.

    Come by the hills to the land where life is a song
    And sing while the birds fill the air with their joy all day long
    Where the trees sway in time and even the wind sings in tune
    And cares of tomorrow must wait till this day is done.

    Come by the hills to the land where legend remains
    Where stories of old stir the heart and may yet come again
    Where the past has been lost and the future is still to be won
    And cares of tomorrow must wait till this day is done.

    Come by the hills to the land where fancy is free
    And stand where the peaks meet the sky and the rocks reach the sea
    Where the rivers run clear and the bracken is gold in the sun
    And cares of tomorrow must wait till this day is done.

    Die Version von „The Irish Rovers“ ist ebenfalls schön:

  2. Lichtschwert schreibt:

    Noch zwei Lieder von Loreena McKennitt, als erstes „The Stolen Child“:

    Dieses Lied ist übrigens ebenfalls von William Butler Yeats; hier ist der Text:

    Where dips the rocky highland
    Of Sleuth Wood in the lake
    There lies a leafy island
    Where flapping herons wake
    The drowsy water-rats
    There we’ve hid our faery vats
    Full of berries
    And of reddest stolen cherries

    Come away, O human child
    To the waters and the wild
    With a faery, hand in hand
    For the world’s more full of weeping
    Than you can understand.

    Where the wave of moonlight glosses
    The dim grey sands with light
    By far off furthest Rosses
    We foot it all the night
    Weaving olden dances
    Mingling hands and mingling glances
    Till the moon has taken flight
    To and fro we leap
    And chase the frothy bubbles
    Whilst the world is full of troubles
    And is anxious in its sleep.

    Come away, O human child
    To the waters and the wild
    With a faery, hand in hand
    For the world’s more full of weeping
    Than you can understand.

    Where the wandering water gushes
    From the hills above Glen-Car,
    In pools among the rushes
    That scarce could bathe a star,
    We seek for slumbering trout
    And whispering in their ears
    Give them unquiet dreams;
    Leaning softly out
    From ferns that drop their tears
    Over the young streams.

    Come away, O human child!
    To the waters and the wild
    With a faery, hand in hand,
    For the world’s more full of weeping
    than you can understand.

    Away with us he’s going,
    The solemn-eyed:
    He’ll hear no more the lowing
    Of the calves on the warm hillside
    Or the kettle on the hob
    Sing peace into his breast,
    Or see the brown mice bob
    Round and round the oatmeal chest.

    For he comes, the human child,
    To the waters and the wild
    With a faery, hand in hand,
    For the world’s more full of weeping
    than he can understand.

    Und hier ist „Penelope’s Song“:

    Die in Letzterem vorkommende Formulierung „deep as the wine-dark sea“ hat vielleicht die Inspiration zum Titel von Patrick O’Brians Seefahrt-Roman „The Wine-Dark Sea“ (deutsch: „Gefährliche See vor Kap Hoorn“) aus seiner Romanreihe um Captain Jack Aubrey („Master and Commander“) geliefert (ich weiß aber nicht, ob das Lied tatsächlich schon vor O’Brians Buch verfaßt wurde).

    Den Text von „Penelope’s Song“ liefere ich natürlich auch:

    Now that the time has come
    Soon gone is the day
    There upon some distant shore
    You’ll hear me say

    Long as the day in the summer time
    Deep as the wine dark sea
    I’ll keep your heart with mine.
    Till you come to me.

    There like a bird I’d fly
    High through the air
    Reaching for the sun’s full rays
    Only to find you there

    And in the night when our dreams are still
    Or when the wind calls free
    I’ll keep your heart with mine
    Till you come to me.

    Now that the time has come
    Soon gone is the day
    There upon some distant shore
    You’ll hear me say

    Long as the day in the summer time
    Deep as the wine dark sea
    I’ll keep your heart with mine.
    Till you come to me.

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